Przygotowanie strategii rekrutacyjnej jest pierwszym i kluczowym elementem dla całego procesu, gdyż wpływa na wszystkie jego dalsze etapy.
Strategia określa sposób komunikacji z rynkiem, kanały poszukiwań, charakter interview etc. i jest ściśle dopasowana do indywidualnych potrzeb Klienta.
Strategia uwzględnia takie parametry jak:
Profil stanowiska:
- Cele i KPIs
- Kluczowe wyzwania
- Zespół
- Okoliczności powstania wakatu
- Główni partnerzy
Value proposition stanowiska z punktu widzenia kandydata:
- Stanowisko
- Firma
Na tym etapie następuje identyfikacja potencjalnych kandydatów w oparciu o przyjętą strategię. Cały nacisk położony jest na dotarcie do właściwych osób, z których zdecydowana większość nie poszukuje nowej pracy.
Sourcing w praktyce H2R ma bardzo aktywny charakter. Jego podstawą jest kontakt z doświadczonymi managerami oraz pozyskiwanie rekomendacji od praktyków pracujących w interesującym, z punktu widzenia prowadzonej rekrutacji, obszarze.
W praktyce H2R interview nie jest klasyczną rozmową kwalifikacyjną, w której jedna strona ocenia drugą, ale „jest dialogiem” o zdecydowanie bardziej partnerskim charakterze, w którym dwie strony omawiają stopień dopasowania proponowanego stanowiska do kompetencji oraz aspiracji kandydata.
Jednocześnie przez stosowane narzędzia dbamy o to, by interview dostarczało maksymalnie zobiektywizowanych informacji związanych z rzeczywistymi, biznesowymi wymaganiami danego stanowiska, a nie było konkursem umiejętności autoprezentacji.
Finalizacja rekrutacji jest bardzo wrażliwym etapem, który wymaga szczególnej dbałości o przejrzystą komunikację i szybki przepływ informacji pomiędzy stronami. Nawet jeśli firma i kandydat podjęli pozytywną decyzję odnośnie nawiązania współpracy, wciąż wiele kwestii pozostaje do ustalenia: warunki umowy, negocjacje finansowe etc.
Ponadto w większości przypadków należy spodziewać się kontroferty od obecnego pracodawcy, dlatego aktywne zarządzanie tym procesem jest tak istotne dla ostatecznego powodzenia całej rekrutacji.